tisdag 19 oktober 2010

Kiasu och supersale

 Kiasu är ett uttryck som på hokkien betyder "att vara rädd för att misslyckas". Det är ett bra sätt att beskriva singaporianen i allmänhet. Han är jätterädd att misslyckas, att inte vara först, eller det värsta av allt; att missa ett erbjudande, det är nog en av singaporianens största fasa.

Kiasun går igen i många sammanhang. Den finns alltid där, oavsett om det gäller att kliva på tunnelbanan, att vara bland de första att köpa en nysläppt produkt, att alltid utnyttja affärens erbjudande (även om det innebär att du måste spendera £200 innan du får din rabatt!), att köpa en lott, eller i trafiken.

I trafiken märks det tydligt. Där är det jätteviktigt att vara först! Du behöver nödvändigtvis inte ha bråttom, men du ska vara först och absolut inte - och det är jätteviktigt - släppa någon före dig! Räkna med att om du vill byta fil så kommer bilisten bakom dig att göra allt som står i dennes makt för att förhindra att detta sker! 

Ytterligare ett tillfälle där det inte går att missta sig på den singaporianska kiasun är vid en "supersale"! I början av vistelsen här gjorde jag misstaget att försöka tävla med lokalbefolkningen om att hitta de bästa erbjudandena, men det var dömt att misslyckas! Tjorven skulle troligtvis ha uttryckt det i stil med att "Marina, du har inte rätta knycken", för något är det jag inte har! Jag har jättesvårt för att dyka ner i en klädhög och slita till mig plagget i botten för att konstatera att det inte var rätt och då slänga tillbaks det någon annanstans, och detta medan någon stackars förtvivlad expedit försöker hinna med och vika ihop plagg och lägga tillbaks i sin ursprungliga hög. (vilket naturligtvis är ett slags "mission impossible" för innan vederbörande ens hunnit tanken har nästa kiasuiska singaporian slitit till sig plagget i fråga!)




Nu har jag insett min begränsning och håller mig till vanliga normala reor där kläderna fortfarande hänger på sin plats, för så fort skylten med "supersale" kommer upp och kläderna läggs ut på ett bord, då håller jag mig undan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar