torsdag 8 september 2011

Jorden de ärvde

Nu har jag avslutat läsandet av Björn af Kleens bok "Jorden de ärvde" och den var speciell!

Det är en bok som belyser företeelser som vi (i alla fall jag) trodde var utdöda sedan länge! Att adeln i Sverige fortsätter i samma spår som de gjorde för sekler sedan. Egendomar som ärvs av äldste sonen, adoptivbarn som inte får stå i adelskalendern, kvinnor som inte får "vara med och leka" dessa mängder av mark som ägs av så få (två och en halv promille av svenskarna äger en yta motsvarande Gotlands storlek) och så vidare...

Författaren har intervjuat flera olika adelsmän som sitter på slott och härresäten i Sverige om deras uppväxt, familjeintriger, arvstvister och nuvarande situation. Här och var kommer uppgifter fram som kan få en att tappa hakan, bara gapa och fundera på vad det egentligen var man läste!

Visst, boken är intressant på sitt sätt, men jag kan inte påstå att jag hade känslan av att jag var "tvungen att vända blad till varje pris". Det är väl inget jag skulle springa runt och säga till alla jag möter att den här boken måste man läsa, men skulle ni vara intresserade av att få en inblick en kvarvarande och livskraftig rest från det feodala Sverige som vi trodde inte fanns, då är det här något för er!

En mer sofistikerad variant av "Hänt i Veckan"...

3 kommentarer:

  1. Kan ju vara kul i fylla-ut-tiden-syfte :) Lite intressant är det nog :)

    SvaraRadera
  2. Låter som bok man borde läsa... ;o))
    För lite intressant måste det ju vara att få veta mera om adelns "galenskaper"..

    SvaraRadera
  3. Trillingnöten: Det är en helt ok "fylla-ut-tiden-läsning"

    Tina: Jo då, lite intressant var det!

    SvaraRadera