tisdag 7 augusti 2012

Dockmakerskans dotter

Mats Ahlstedt var en ny bekantskap för mig när jag hittade hans bok "Dockmakerskans dotter". Tydligen har han dock skrivit ett antal böcker som jag inte har träffat på tidigare, eftersom just den här visade sig vara den sjätte i en serie fristående böcker om poliserna vid länskriminalen i Göteborg.

Här är det Vietnamkriget som är bakgrund och orsak till ett antal mord som begås. Då de drabbade visar sig vara ett antal poliser som bevisligen har använt sig av mindre trevliga metoder så är hämdmotivet inte så långsökt. Frågan är bara, precis som det brukar vara, vem och varför!

Det är en bok där det inte är alldeles självklart vem som får läsarens sympatier. Hur långt kan man gå för att hämnas? En bra deckare som "smakar mer", så det kan nog bli någon mer bok av samme författare.

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillar boken. Har läst alla i serien förutom denna.
    Känner mig lite partisk om böckerna då de utspelar sig i Göteborg, Kungälv, Ale, Marstrand osv och jag själv är född och uppvuxen i Kungälv, samt har bott i Ale. Det är roligt när man känner igen sig helt och hållet, om det så är en restaurang eller en gräsmatta utanför huset. Visst är det trevligt att se "bilden" framför sig.
    Tycker bokserien börjar lite knaggligt med första och andra boken - men sen blir böckerna RIKTIGT bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid kul om man har en egen referens till det man läser, men jag tyckte om den även utan det och ska nog ta mig an ytterligare någon av samme författare.

      Radera
  2. Boktips är alltid bra att få. Tackar!
    Kram!

    SvaraRadera