onsdag 1 augusti 2012

Kära Agnes

Jag kan inte påstå att jag tycker mindre bra om Håkan Nesser efter att ha läst hans lilla deckarhistoria "Kära Agnes". Den bygger på sätt och vis på Alfred Hitchcocks "Främlingar på tåg" där två okända personer ska byta mord med varandra.

Bara det, att här sker planeringen via brevväxling mellan två barndomskamrater som återses efter många år  och det är bara ett mord som ska utföras.

Boken växlar mellan brev som skickas i nutid och tillbakablickar till tiden då de umgicks. På blott 160 sidor vävs historien ihop och läsaren får ta del av planeringen och jag får väl erkänna att jag trodde mig se utgången på ett tidigt stadium, men oj, vad fel jag hade!

9 kommentarer:

  1. Jag har bara läst en Nesser, är ingen deckarfantast. Men Kära Agnes vill jag läsa, har hört mycket bra om den. Tycker det är kul med brevformen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska göra, den var bra och mycket speciell!

      Radera
  2. Intressant koncept där! Lät riktigt spännande!

    SvaraRadera
  3. vad bra blogg jag har några vänner från Singapore. ungdomar på Fb.
    därför gillar jag det får jag länka eller. publicerar i morgon 3 augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den! Klart du får länka om du vill - inga problem!

      Radera
  4. Hmmm, jag har liksom gett upp om Nesser, de senaste böckerna jag läst har varit så förutsägbara och långrandiga tegelstenar. Men den här låter spännande.

    SvaraRadera
  5. https://www.facebook.com/#!/ozakistudios? här kommer en av mina bästa som jag följer i Singapore,
    Ha det bra

    SvaraRadera