söndag 9 oktober 2016

Välkommen hem

Ninni Schulmans ”Välkommen hem” är den femte boken i serien om journalisten Magdalena Hansson, verksam på Värmlandsbladet i Hagfors. För egen del var det min första bekantskap med personen i fråga, och jag blev inte besviken.

Magdalena får inbjudan till en återträff med högstadieklassen, en träff som ska hållas i klassföreståndarens sommarstuga där de ska sova över och gå spökvandring, precis som de gjorde i nian.  Helst känner Magdalena att hon skulle stå över men övertalas att åka. När hon ändå ska dit så tänker hon göra ett reportage om en av klasskamraterna som numer är musiker och dokusåpakändis och som planerar att ge ut en bok om sin skoltid.

Väl där så faller alla in i sina gamla roller och det blir en kväll då många blir väldigt berusade och mycket osagt kommer upp till ytan. Då en av klasskamraterna hittas mördad under spökvandringen och ytterligare en klasskamrat hittas död dagen efter börjar spekulationerna ta fart. Vem kan vilja ta livet av dem och varför.

Det här är en spännande bok med hög igenkänningsfaktor, inte minst från skoltiden. Här finns de alla, de populära ledarna och ”svansen”, de som inte syns, den mobbade och mobbarna. Ytterligare något som naturligtvis hjälper upp helhetsintrycket för mig är att platsen för händelserna är bekant. Jag kan alla ortnamnen och vet hur det ser ut och kunde ”följa med” på ett lite annat sätt än jag är van vid. Dessutom behövde man inte ha läst någon av de tidigare böckerna i serien, utan det gick väldigt bra att börja med den här. 

Sammantaget en bra och spännande bok som det är väldigt svårt att lägga från sig, med andra ord en riktig bladvändare som jag absolut kan rekommendera.

2 kommentarer:

  1. Har precis köpt hennes första två böcker. Har faktiskt aldrig läst en bok av henne. Så nu har jag nå't att se framemot, för dina recensioner brukar väl stämma överens med mina tankar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan ju hoppas att du tycker om den, jag kan ju ha varit lite "part i målet" i just det här fallet ;)

      Radera