fredag 5 januari 2018

Välkommen 2018


Nyårsafton kom och gick även detta år så nu har vi sagt hej då till 2017 som numer är historia och välkomnar 2018 med allt vad det kommer att innebära för oss. Lite spännande ska det bli, för just nu är det kommande året ett rätt oskrivet kort för egen del. Det finns inte mycket planerat alls, så vi får väl se vad det kan föra med sig...

Jag vet i och för sig att den stundande helgen ska tillbringas i Sälen där vi tänkte roa oss med att åka lite skidor. Med tanke på att snön lyser med sin frånvaro på våra breddgrader ska det bli riktigt härligt med lite vinter (vilket förhoppningsvis kommer att resultera i några bilder med vit gnistrande snö). Dessutom vet jag att i februari är det dags att återinträda i arbetslivet på riktigt, något jag inte sysslat med under de senaste åren så vi får väl se vad jag kan komma att tycka om det.  

När det gäller nyårslöften har jag gjort precis som vanligt, det vill säga inte avgett något enda sådant. Jag tänker varken bli sundare, motionera mera, baka mera, odla alla grönsaker på balkongen eller uppföra mig mer belevat. Skulle mot förmodan något av det nämnda inträffa är det väl bara att tacka och ta emot, men som sagt, några löften är det inte.

För ett år sedan försökte jag hitta ursprunget till det där med våra nyårslöften men hittade inte mycket av värde, bortsett från en dikt av Stig Dagerman från 1952 som handlar om just löften. Den tyckte jag var så bra så den får även i år finnas med i nyårsinlägget. Och som någon har sagt: "en gång är ingen gång och två gånger är en vana", så nu har det väl blivit en vana då:

Stinn av föresatser står jag här vid grinden
och ångrar allt jag brutit under årets lopp.
1. Jag skall aldrig mera hänga mig på vinden,
då denna akt är skadlig för min kropp.
2. Skall jag nästa år ej tömma flera
glas cyankalium än jag kan stå.
3. Jag skall aldrig bära elefanter mera,
om än jag längtar därtill aldrig så.
4. Aldrig mer jag skall i tigergapen
låta mitt huvud göra artighetsvisit,
då jag till dato haft den dumma egenskapen
att underskatta tigrarnas aptit.

12 kommentarer:

  1. Rolig dikt! Gott nytt år och det låer så härligt med Sälen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en fantastisk helg med skidåkning i strålande sol.

      Radera
  2. Den vanan läser jag gärna en gång om året här i din blogg.
    Jag avger inte några nyårslöften jag heller, fastän jag nog har lovat mig själv att bli en bättre lyssnare. Om det går får vi se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog komma att bli en återkommande vana.

      Radera
  3. Inga nyårslöften här heller. För mig är de till ingen nytta. Ett nytt år har vi och med det många oskrivna ark. Spännande för dig att återinträda i yrkslivet.
    Vad härligt med några dagar i Sälen och lite vinterkänsla. Hoppas du får fin skidåkning.

    Stig Dagerman har jag alltid tyckt om och fint att läsa hans nyårstankar hos dig. Kanske inte så upplyftande direkt men klart tänkvärd.

    Ha dte gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en fantastisk helg som start på det oskrivna året.

      Radera
  4. Den dikten är så härligt "makabert roligt", den får gärna bli en tradition.
    Inga löften här heller, nyårslöften hålls sällan, då man avger dem efter både ett och två glas;-)
    Ska bli spännande att läsa hur du kommer att trivas på jobbet och om du får tid över för bloggen.
    Om jag minns rätt så är du ju lärare, en bristvara åtminstone här i stor-Stockholm. Många har hoppat av på grund av för mycket stress. Hoppas det är betydligt lugnare i Karlstad och att du kommer att trivas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Makabert rolig" var verkligen huvudet på spiken! Jo då, det är som lärare jag ska jobba igen. Däremot ska jag nu byta högstadiet mot en folkhögskola och det ska bli spännande och eftersom jag har gjort lite timmar där under några månader så är jag rätt säker på att jag kommer att trivas.

      Radera
  5. God fortsättning. Önskar dig ett fantastiskt 2018.

    SvaraRadera
  6. Jag avlägger heller inga nyårslöften. Gör förändringar under året när det behöver göras förändringar. Fungerar mycket bättre så tycker jag.
    Det var en intressant och något makaber dikt! ;)
    Hoppas att Sälenbesöket blev fint.

    SvaraRadera